جزئیات جدید از بازداشت متهم پرونده زهره فکور صبور در قهوه‌خانه فرد متهم به قتل «زهره فکور صبور» بازداشت شد وزیر ارشاد: سال گذشته ۱۲۰هزار مجوز کتاب صادر شد ویدئو | فیلمبرداری فصل دوم سریال «Wednesday» آغاز شد + تیزر «ایزابل هوپر» رئیس هیات داوران ونیز شد مدیرمسئول روزنامه شهرآرا: سبک زندگی و اثرات تهاجم فرهنگی، دغدغه مشترک رسانه‌های ایران و عراق است برگزاری مرحله استانی نوزدهمین جشنواره هنر‌های نمایشی کودک‌و‌نوجوان در مشهد + فیلم (۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) گام جدی برای تقویت تعاملات رسانه‌ای میان ایران و عراق سخنان جنجالی «کیانوش عیاری» درباره پرداخت دستمزد عواملش واکنش محمدرضا شهبازی، مجری «پاورقی» به ماجرای خبر اخراجش از تلویزیون «گودزیلا منهای یک» هم‌زمان با پخش جهانی در شبکه نمایش خانگی «آبی روشن» با بازی مهران غفوریان و مهران احمدی در راه سینما جایزه نتپک بیست‌وپنجمین جشنواره جئونجو کره جنوبی برای «گیج گاه» شاعر «سمرقند»: نمایشگاه، کتاب را به دست مخاطب خاص می‌رساند «باران کوثری» سه داستان کوتاه را برای نابینایان خواند اولین کتاب بازیگر «عطرآلود» در نمایشگاه کتاب
سرخط خبرها

مهم‌ترین آثار کارتونیست‌های ایران در روز‌های پیروزی انقلاب اسلامی (۶) | مردم‌کُشی بدون خون‌ریزی!

  • کد خبر: ۹۸۵۱۵
  • ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۳
مهم‌ترین آثار کارتونیست‌های ایران در روز‌های پیروزی انقلاب اسلامی (۶) | مردم‌کُشی بدون خون‌ریزی!
آنچه امروز در ادامه مجموعه «مهم‌ترین آثار کارتونیست‌های ایران در روز‌های پیروزی انقلاب اسلامی» می‌بینید، اثری است از مرحوم ایرج یکه زارع، کارتویست مطرح مطبوعات ایران. یکه‌زارع متولد دی١٣٢٠ در تهران است که سابقه فعالیت در نشریاتی چون «توفیق»، «کاریکاتور» و ... در کارنامه پر باراو دیده می‌شود.

مجید ادیبی | شهرآرانیوز - یکی از صحنه آرایی‌های سیاسی محمد رضا پهلوی برای کسب قدرت بیشتر و تسلط بیشتر بر امور ایران، «انقلاب سفید» بود. شاه می‌خواست یا تبلیغات گسترده و پول‌پاشی فراوان دراجرای این طرح، از خود چهره‌ای مقتدر و بدون مخالف بسازد و ادعا می‌کرد انقلابش منجر به افزایش رفاه اجتماعی، گشایش‌های اقتصادی و توسعه سیاسی ایران می‌شود.

هر چند این ادعا پس از اجرای فرمایشی این صحنه آرایی سیاسی به شکست انجامید و مخالفت احزاب سیاسی، روحانیان، بازاریان و به طور کلی مردم ایران در بهمن ۱۳۵۷، آبی بود که بر بساط این آتش ریخته شد.

شاه در کتاب «پاسخ به تاریخ» هدفش از انقلاب سفید را این گونه بیان کرده است: «من یک هدف بیشتر ندارم و هرگز آن را پنهان نکردم و آن سازندگی ایرانی مترقی و توانا بود که مردمش هم از مواهب و مزایای تمدن مادی برخوردار باشند و هم از اعتلای معنوی و اخلاقی و فرهنگی.» ادعای شاه با عملش از زمین تا آسمان تفاوت داشت؛ او می‌خواست به واسطه انقلاب سفید، منتقدان را از سر راه خود بردارد و قشر‌های متوسط جامعه، بازاریان، کسبه و به ویژه پیشوایان مذهبی و نیرو‌های مخالف رژیم را سرکوب کند.

این در حالی بود که ضعف اقتصاد ایران، بروز شکاف‌های طبقاتی و افزایش مهاجرت از روستا‌ها به شهر‌های بزرگ فقط بخشی از پیامد‌های انقلاب سفید در ایران به شمار می‌رفت و در نهایت با قیام مردم ایران، کاخ پر زرق و برق قدرت، بر سر شاه ویران شد.

آنچه امروز در ستون کارتون‌شهر می‌بینید، اثری است از مرحوم ایرج یکه زارع، کارتویست مطرح مطبوعات ایران. یکه‌زارع متولد دی١٣٢٠ در تهران است که سابقه فعالیت در نشریاتی چون «توفیق»، «کاریکاتور» و ... در کارنامه پر باراو دیده می‌شود.

اثر پیش رو از جمله کارتون‌هایی است که در روز‌های پیروزی انقلاب اسلامی در نشریات ایران منتشر شد و بیانگر ماهیت حقیقی حکومت محمدرضا پهلوی و انقلاب سفید اوست.


مهم‌ترین آثار کارتونیست‌های ایران در روز‌های پیروزی انقلاب اسلامی (۱) | پایان شاه

مهم‌ترین آثار کارتونیست‌های ایران در روز‌های پیروزی انقلاب اسلامی (۲) | شکستن حصار شب

مهم‌ترین آثار کارتونیست‌های ایران در روز‌های پیروزی انقلاب اسلامی (۳) | در بند ضحاک بودیم

مهم‌ترین آثار کارتونیست‌های ایران در روز‌های پیروزی انقلاب اسلامی (۴) | دیو چو بیرون رود...

مهم‌ترین آثار کارتونیست‌های ایران در روز‌های پیروزی انقلاب اسلامی (۵) | مأموریت شاه

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->